Met plezier naar rendement

Met plezier naar rendement

Het Fiat-Panda-effect
Nee, dit is geen reclame voor het automerk. En nee, ik heb ook weinig op met auto’s, behalve dan dat ik het heerlijk vind ermee van A naar B te reizen op tijdstippen die ik wil. Ik hoor je al denken… dat kan groener…

Het Fiat-Panda-effect was onlangs weer even in beeld toen Mirthe na enige aarzeling toch maar eens kwam praten over een vervolg van haar loopbaan. Zij was in-between-jobs, zoals dat nu zo fraai heet en wilde graag weer aan de slag. Haar focus lag op secretariële banen, maar ik zag dat haar ogen bij het noemen van deze categorie niet gingen glimmen van enthousiasme of ontroering. Maar ja, daar lag toch wel haar werkervaring tot nu toe, zo gaf ze aan. Dat gaf dan toch zeker wel de beste kans op succes?…

“Nou”, zei ik, “zullen we eens gek doen en gaan onderzoeken aan de hand van slechts drie vragen, wat jouw Sweet Spot is? Dat is namelijk het snijpunt tussen je talent, passie en wat jij wilt bijdragen in deze wereld. Eens kijken hoe dicht we bij jouw roeping kunnen komen in één gesprek?” Zo gezegd, zo gedaan. En wat bleek?

Mirthe kwam er al snel achter dat zij heel graag iets wilde betekenen voor ouders met een gehandicapt kind. Uit eigen levenservaring, zijnde moeder van een 12 jarige zoon met een lichamelijke beperking, weet ze hoe ouders moeten jongleren om het voor zichzelf en hun kind leefbaar te houden. Het bewust genieten van elkaar schiet er dan nog wel eens bij in. “Maar ja, daar kan ik natuurlijk geen werk in vinden”, zei Mirthe. “Dat valt nog te bezien”, gaf ik aan. “Je hebt een coachopleiding, gerichte levenservaring, het juiste talent ervoor en een netwerk in dit segment. Wat zijn bijvoorbeeld de vijf organisaties waarvoor je zou willen werken?” Mirthe noemt er zonder aarzeling vijf en ik adviseer haar in haar netwerk contacten aan te halen die haar kunnen linken aan deze organisaties. “Wat ik je nu gun Mirthe, is focussen op wat je het liefste wilt doen. Zie het alsof je in een nieuwe Fiat-Panda rijdt en opeens valt het je op dat er heel veel meer Fiat-Panda’s op de weg rijden. Die waren er daarvoor ook al, maar toen had je er nog geen oog voor. Dat noem ik nu het ‘Fiat-Panda-effect’.

’s Avonds krijg ik van Mirthe een opgetogen twitterbericht met een vacaturetekst op haar lijf geschreven bij de organisatie die bovenaan haar lijst stond. Het Panda-effect werkt nu al, gaf ze verbaasd aan. Twee weken later gaat Mirthe aan de slag bij een stichting waar ze ouders met een gehandicapt kind ondersteuning bieden. Het is niet de eerste organisatie geworden, maar wel de derde van haar lijst. Mirthe combineert nu haar secretariële ervaring, met haar coachingsvaardigheden in de voor haar ideale werkomgeving en is nog elke dag verrukt over het snelle, bereikte resultaat.

En ik?… Ik ben blij, blij voor haar, blij voor haar zoon en de gezinnen die zij ontlast en helpt te genieten van elkaar. Tja… groen of niet… Energie vloeit daar waar de aandacht naar toe gaat en dat levert altijd een goed resultaat op. Broem, broem.

Marianne Elken | info@elkentalent.nl

1 februari 2016