Weten waarvoor jij in de wieg gelegd bent?

Weten waarvoor jij in de wieg gelegd bent?

Weten waarvoor jij in de wieg gelegd bent?

Tja, je kunt niet vroeg genoeg beginnen met je carrière, toch?… Nee, gekheid. Met de vraag ‘Waarvoor ben jij in de wieg gelegd?” schud ik graag vastgelopen loopbaankandidaten wakker uit hun nachtmerrie van machteloosheid. De laatste tijd ontmoet ik overigens steeds meer studenten die stoppen met hun studie. Ze weten niet meer hoe ze verder moeten of wat dan echt bij ze past. Om daar snel weer licht aan het einde van de tunnel te zien, doe ik dan een eenvoudige oefening met ze. De Sweet-Spot-oefening die heel eenvoudig zicht geeft op wat je het liefste wilt betekenen voor anderen en daarmee voor jezelf. Die oefening deel ik graag met je in dit blog.

Leer jezelf kennen

Uiteraard heb ik geenszins de bedoeling mensen al vanuit de wieg één richting op te duwen in hun (werk)leven. Integendeel, ga vooral verschillende zaken uitproberen. Zie de wereld als een speeltuin met ongekende mogelijkheden, ontwikkel en leer jezelf steeds beter kennen. Spelen wordt alleen wat lastiger wanneer je gaandeweg bent vastgelopen in je (werk)leven. Dan is de lol er echt wel even af en heb je een oppepper nodig om weer in beweging te komen.

In mijn maart-blog heb ik je al verteld hoe je slimmer kunt navigeren naar een gelukkig loopbaan (of studie). Daarin legde ik uit op welke vier zaken je dan moet focussen om te bereiken wat je wilt. In datzelfde blog heb ik ook aangegeven dat het wel een voorwaarde is dat je weet wat je wilt. Als je dat namelijk niet weet, weet je ook niet hoe je ergens moet komen. Klaar voor een korte oefening om daarachter te komen? Pak dan nu een timer en, lekker ouderwets :)) een pen en papier…

Sweet-Spot

In loopbaanland gebruiken wij de Sweet-Spot-oefening om drie dingen bij elkaar te laten komen, zoals je in de tekening hiernaast kunt zien: talent (groene cirkel), passie (paarse cirkel) en jouw bijdrage aan anderen (roze cirkel). Oorspronkelijk komt de term Sweet-Spot uit de sport. Tennissers en honkballers kennen dit fenomeen, omdat het die plek op je racket of bat is waar je met een slag of stoot het maximale effect haalt wanneer je de bal slaat.

Je ziet hier ook heel mooi, dat wanneer één van de cirkels niet meedoet, je gelijk al een onbalans hebt. Als talent (groen) wegvalt, heb je een competentieprobleem. Valt passie (paars) weg, dan ben je niet gelukkig meer. Wanneer er geen sprake is van jouw nuttige bijdrage (roze), dan vraag je je af waar je het allemaal voor doet. Ofwel waarvoor ben je nu eigenlijk in de wieg gelegd? En dat antwoord ligt in het midden!

Klaar voor jouw Sweet-Spot?

Het lekkerst werkt het, wanneer je drie vellen papier gebruikt. Elk vel staat voor een vraag waarop je binnen een minuut zoveel mogelijk antwoorden opschrijft die op jou van toepassing zijn. Juist omdat je gedwongen wordt binnen een minuut te reageren, ga je vooral op gevoel antwoorden en dat is wat je wilt. Per vraag kan het overigens voorkomen dat je dezelfde antwoorden noteert. Ook dat is prima. Laat je nergens door belemmeren. Dan nu de drie vragen, o ja, en vergeet niet je timer steeds op een minuut te zetten:

  1. Wat doe jij zo graag dat je het ook voor niets zou willen doen? (Passie)
  2. Wat gaat jou goed en makkelijk af? (Talent)
  3. Wat zou jij het liefst willen bijdrage aan de wereld? (Bijdrage; hoe ziet die wereld er dankzij jouw bijdrage dan uit?)

Lastig?… Prima te doen?… Als het goed is heb je nu drie vellen met een serie antwoorden die je naast elkaar kunt leggen. Kijk nu eens hoeveel antwoorden overeenkomen als je alle antwoorden bekijkt op alle drie de vellen. Dat hoeven niet exact dezelfde antwoorden te zijn, als ze maar in betekenis overeenkomen. Een voorbeeld hiervan zijn de woorden trainen, doceren, lesgeven en kennis delen. Omcirkel nu jouw overeenkomstige woorden en teken een verbindingslijn daar naartoe. Kun je er al een logisch verhaal erin ontdekken?

Als voorbeeld hierbij mijn Sweet-Spot:
  1. Passie: kennis delen, wijsheid opdoen, bewegen, werken, koken, films en kunst kijken, waarom mensen doen zoals ze doen, lezen, schrijven, dansen, sporten, helpen, coachen, lesgeven.
  2. Talent: helpen, doceren, begeleiden, communiceren, beïnvloeden, enthousiasmeren, aanmoedigen, relativeren, dingen voor elkaar krijgen.
  3. Bijdrage: mensen het beste uit hun leven te laten halen, elkaar naar grote hoogte brengen, mensen helpen in hun eigen leiderschap te gaan staan, helpen meer geluk en blijheid te creëren, inspireren, beter maken.

Je ziet nu al direct een logisch verband ontstaan. Wat ik ook ga doen in mijn leven, ik ga vooral gelukkig zijn als ik kan meehelpen aan een wereld waarin we ons beste zelf kunnen zijn. Niet zo gek dus dat ik terecht gekomen ben in het vak van personeels- en loopbaanontwikkeling. Maar ook van andere beroepen zou ik blij kunnen worden, zoals sportpsycholoog, communicatieadviseur, maatschappelijk hulpverlener of bijvoorbeeld leraar op een middelbare school.

Bestemming bereikt?

Uiteraard is deze oefening slechts een korte scan, maar met wat zelfonderzoek kom je een heel eind in de richting van wat jouw bestemming kan zijn. Misschien was het al jouw missie als baby in de wieg? Misschien ben je er gaandeweg steeds meer achtergekomen? Het maakt niet uit. Ga vooral doen wat je fascineert in combinatie met waar je van nature al goed in bent en wat jij graag wilt betekenen voor anderen. We zijn er namelijk allang achter dat je heel blij wordt, wanneer je jouw toegevoegde waarde inzet voor je medemens.

Veel succes en vergeet niet te genieten terwijl je onderweg bent naar je bestemming! :))